Furkapas... Huiveren en Kicken... - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu Furkapas... Huiveren en Kicken... - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu

Furkapas... Huiveren en Kicken...

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

27 Augustus 2012 | Zwitserland, Saas-Grund

Dinsdag 21 augustus
Als we Nunspeet uitrijden weten we nog steeds niet goed waarheen we willen..we besluiten ri Belgie te rijden zodat we nog alle kanten op kunnen rijden. We gaan naar Sy omdat we weten dat je daar hartstikke mooi aan de Ourthe kunt staan.. er is geen camperplaats maar op het moment dat we daar aankomen is het rustig en men vind het wel okee..
We lopen er nog even een rondje maar zijn doodmoe van alle laatste dingetjes die we nog moesten doen en nog veel tijd in beslag namen voor we vertrokken..we gaan dus echt vroeg slapen.

Slijpende ijzers van het boemeltreintje en het kabbelende water van de Ourthe.. zo ongeveer het enige geluid wat je in Sy hoort.. zo rustig en ingeslapen oud dorpje.. de tijd lijkt hier stil gestaan te hebben.. We lopen ’s ochtends vroeg wat rond en maken wat foto’s en gaan ontbijten, de koffie smaakt en het is genieten van het plekje waar we zijn.

Na ons ontbijtje rijden we Sy uit en gaan naar Hamoir iets verderop aan de Ourthe,
bij de bakker halen we een paar heerlijk kersenflappen en smullen die op aan de waterkant.. De camperplaats is in Hamoir bij sportvelden, door de muziek vinden we het drie keer niks en we besluiten om verder te gaan rijden.
Als we naar Herbeumont(aan riviertje Semois) rijden waar we van weten dat daar een hartstikke mooie camperplek is stoppen we onderweg bij een parkeerplaats in het bos. Wat een plek.. ‘piknick’-tafels.. verharde ondergrond.. als we de camper uit springen zijn we verbaast dat tafels en banken dik onder mos begroeid zijn.. ze worden dus niet gebruikt.. het geeft het een bijzonder sfeertje.. we zouden er wel kunnen overnachten maar als we ons brood op zitten te peuzelen krijgen we toch wel andere gedachten.. het wordt ons al gauw duidelijk dat dit een trekpleister is voor ‘eenzame mannen’ opvallend hoe ze bijna rondsluipend gluren vanuit hun auto.
Dus nee.. we rijden door naar Herbeumont want hier zou het een onrustige nacht worden.. ;o)

We hebben mazzel de camperplaats is bijna niet bezet en hebben snel een mooi plekje aan de rand, we kunnen zo het bos in lopen.
Wandelen onder de bijzondere brug door en ontdekken nog een andere brug.. daar staan we op 38m hoogte naar beneden te kijken.. prachtig uitzicht heb je daar op een camping aan het riviertje.

We blijven een paar dagen in Herbeumont want je kunt hier fantastisch wandelen.. vanaf de camperplaats kun je zowel links- als rechtsaf het bos in lopen over een pad wat vroegen een spoorweg was.. het oogt als heel bijzonder door de hoge wanden en de bruggen.
We lopen naar de oude ruïne van een kasteel die in de 12e eeuw is gebouwd maar in opdracht van Lodewijk XIV in 1658 met kanonnen kapot geschoten is(zo dat stukje geschiedenis voor deze vakantie hebben we ook weer gehad) … Het levert een mooie wandeling op en we willen ook nog het meanderschiereiland opzoeken.

Op vrijdag ochtend is het mysterieus mooi door de nevel.. ik pluk Jan uit bed en zeg: kom op.. foto’s maken..nog net op tijd voor de mist optrekt zijn we bij de hoge brug… prachtige plaatjes hebben we hier van.. er was zo’n bijzondere sfeer daar in die mist met die bruggen…
en we gaan later ontbijten.
Later op de ochtend bij de plaatselijke VVV krijgen we een leuk wandelfoldertje en de aardige oude dame die ons daar helpt gaat ook nog even de weerberichten voor Zwitserland voor ons bij Meteo opzoeken… ze steekt haar duim op.. het weer in Wallis is goed dus we gaan zaterdag/morgen verkassen.
In de middag lopen we naar het schiereiland dat ‘het graf van de ridder’ wordt genoemd.
We nemen de hoge route naar het eindpunt.. avontuurlijke smalle paadjes,, soms zo smal dat je de planten aan de kant moet duwen.. als we door hoge varens heen lopen wil ik niet nadenken hoeveel spinnen hier huizen……. Bij het ‘fantastische mooie uitzicht’ staat een bankje..we ploffen neer maar zien geen rivier… was ‘ooit’ een mooi uitzicht.. nu dichtbegroeid met heel veel bomen maar kan je wel vertellen, we hebben nog nooit zo heerlijk gezeten op een bankje zonder uitzicht… Via een paadje gaan we naar beneden bij het riviertje kijken en we nemen de lage en makkelijke weg langs het riviertje terug.

Zaterdagochtend rijden we weg uit Herbeaumont.. we gaan rijden richting Wallis in Zwitserland..onderweg zoeken we tegen de avond een camperplaats maar ’t lukt niet echt om een geschikt plekje te vinden.. als we door een paar dorpjes in de buurt van Basel zwerven zien we in Niederheim een camper bij de Brandweerkazerne staan.. we denken niet lang na en parkeren onze camper naast de ander. We lopen het dorpje in en de spokende lantaarnpaal gaf al het signaaltje dat het een spokend nachtje zou worden… Eerst gaat in de nacht het alarm af dat onze koelkast het niet meer doet en blijkt de gasfles leeg te zijn dus Jan gaat naar buiten om de tweede fles aan te sluiten en daarna poept Lupo twee keer op de vloer in de camper.. we worden net iedere keer te laat wakker van zijn onrustige gedrentel.

Zondag was ik jarig.. versiering ontbreekt niet.. ontbijtje met een heerlijke appel-kruimelkoek.. kadootje van Jan..en dan naar Zwitserland omdat ik dat graag wilde voor m’n verjaardag ;o) en Saas omdat ik het zo al zo goed ken dat ik weet dat we daar niets uit hoeven te zoeken en zo in de lift kunnen stappen en kunnen gaan wandelen in de bergen. En vooral genieten van het schitterende uitzicht op alle bergtoppen rond Saas Fee.

Omdat we niet met de autotrein door de tunnel willen rijden we om over de Furkapas.. echt schitterend om hier te rijden. Dit maakt die hele slechte nacht weer goed
Als ik de foto’s bekijk lijkt het onvoorstelbaar dat we met die camper daar over die passen gereden hebben.
’s Avonds om een uur of zeven zijn we in Saas Grund.. melden ons op de camping en gaan lekker eten bij restaurant Bergheimat.

• 28 Augustus 2012 - 07:40

Caroline:

Wat een mooie start van jullie reis! Ik ben benieuwd naar het vervolg... Geniet ervan!

• 28 Augustus 2012 - 19:28

Astrid:

Hallo Mieke en Jan,

Jullie zijn al een lekker eind van huis. Een hele fijne reis en geniet er lekker van !

Groet van Astrid.

• 28 Augustus 2012 - 20:56

Hinke:

Hallo Mieke en Jan en Lupo
    Ten eerste Mieke van harte gefeliciteerd met je verjaardag, wel een beetje laat sorry. Fijn wat van jullie te horen en zien. Wat een prachtige foto s ! Jullie genieten zo te zien en ik ook van al die mooie foto s. Hopenlijk voel je je goed, mieke, zo te zien wel. Geniet er lekker van met zijn drieen en ik wacht het volgende reisverslag af van jullie. Groetjes van Hinke

• 28 Augustus 2012 - 21:28

Irma:

Hoi Mieke,
    Geniet van jullie vakantie.ik ben blij dat je nu lekker weg bent... Geniet ervan!
    Leuk jullie zo te kunnen volgen!

Groetjes,
    Irma

• 28 Augustus 2012 - 21:37

Miek37:

Heej Miekert,

genieten zeg, ben wel eens in de Ourthe wezen wildwaterkano varen, jeumig wat was dat koud, aaaah en Lupootje, nou ja beter een poepende hond in de camper als een potloodventer! ;-))

Veel plezier liefie!