aan cultuur snuffelen in St Remy de Provence - Reisverslag uit Saint-Rémy-de-Provence, Frankrijk van Mieke - WaarBenJij.nu aan cultuur snuffelen in St Remy de Provence - Reisverslag uit Saint-Rémy-de-Provence, Frankrijk van Mieke - WaarBenJij.nu

aan cultuur snuffelen in St Remy de Provence

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

06 Oktober 2012 | Frankrijk, Saint-Rémy-de-Provence

~ of... wandelen in de voetsporen van Vincent van Gogh

We zijn die Nederlandse enclave met senioren ondertussen al lang ontvlucht.. het was leuk om daar even op de camping in Mazan te staan en de tweede dag konden we zelfs verkassen naar een plaats waar we direkt aan de wijngaard van Jean de Ventoux stonden ;o) … met natuurlijk uitzicht op de Ventoux.. we fietsen daar wat rond.. doen de was en luieren…
Daar deze mooie plaats gereserveerd was v.a. het weekeend weten we dat we er een paar dagen kunnen staan en daarna vertrekken we terwijl we niet weten waarheen precies.

Niet lachen.. vanuit Mazan vertrokken, rijden we ongeveer negen km en zijn dan weer in Bedoin waar we de vuilwatertank in de bestemde afvoer leegstorten bij een camperpaats en vinden het wel prettig om even goed internet te hebben om wat uit te zoeken.. als het dan ook nog gaat regenen besluiten we om niet verder te rijden maar op de camperplaats van Bedoin te blijven zodat we de markt van de volgende dag ook nog kunnen bezoeken.. en het is een leuke en grote markt.. met heel veel streekproducten. Daar komen we twee keer een ‘buur’ van de camping in Mazan tegen die heel erg moeten lachen dat we niet verder zijn gekomen dan Bedoin… :))

Na de markt rijden naar het schilderachtige St Remy de Provence dat aan de voet van de Alpilles ligt.. een leuk klein stadje waar Vincent van Gogh een jaar gewoond heeft en opgenomen was in het oude Romeinse klooster St Paul de Mausole.. een inrichting voor geesteszieken.
De volgende dag gaan we het stadje bekijken en de route lopen die uitgestippeld is.. we lopen van reproduktie naar reproduktie.. kunstwerken van Vincent van Gogh.. geplaats in de omgeving die hem inspireerde.. uiteindelijk komen we bij de inrichting uit en blijken we daar naar binnen te mogen in het publieke gedeelte.. zelfs Lupo mag mee en zo kunnen wij en Lupo eindelijk eens aan kultuur snuffelen ;o)
Zo komen wij nog in de slaapkamer van Vincent van Gogh terecht(zie foto) en zien de tuin met schuurtje zoals op één van zijn schilderijen waar de Alpiiles op de achtergrond zijn.
Het klooster oftewel de inrichting is nog steeds in gebruik voor behandeling en er is een kreatief therapeutisch centrum. In het atelier kun je heerlijk snuffelen tussen de kunstwerken van de patienten en dit is ook te koop. Voor ongeveer twee honderd euro kun je hier een schilderwerk uitzoeken.

En we hebben hier nog heerlijke warme dagen.. de ochtend begint behoorlijk fris maar als de zon doorbreekt is het snel zo warm dat we ook zo weer naar de schaduw verkassen.
We hebben de fietsen van de camper afgehaald en ondertussen al heel leuke weggetjes en paden ontdekt.. bij de Alpilles gefietst en we waren bijna bij Les Baux een klein heel oud dorpje dat op 280 m hoogte op de rotsen van de Alpilles ligt.. een route die behoorlijk steil omhoog gaat en die we waarschijnlijk nog wel een keer gaan proberen te bereiken want het wekt onze interesse.. (wij waren al tot 150 m hoogte gekomen maar het was al aan het eind van de middag dus gingen we terug)… maar meer over het plaatsje als we er geweest zijn ;o)

Link ->klooster: www.cloitresaintpaul-valetudo.com

~

• 06 Oktober 2012 - 17:59

Margreet:

En heb je niet gevraagd in dat kreatief therapeutisch centrum of er een vacature was voor mij? Hetzelfde werk doen, maar op een mooiere locatie lijkt me wel wat. Wel tegen een forse reiskostenvergoeding dan. Heeft Lupo nu verkering met een ander hondje, of dacht hij: wat een afschuwelijk lelijk mormel is dat!"?
    Geniet nog even van het mooie weer. Nou....hier is het nu ook al een paar uur droog hoor.

• 06 Oktober 2012 - 18:49

Hinke:

Na een middag hard gewerkt te hebben is het bijkomen van jullie prachtige foto s. Ik geniet met jullie mee en kom weer helemaal bij.