Langfluh, Hoh Saas, Plattjen... en de Weissmieshut - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu Langfluh, Hoh Saas, Plattjen... en de Weissmieshut - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu

Langfluh, Hoh Saas, Plattjen... en de Weissmieshut

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

04 September 2010 | Zwitserland, Saas-Grund

Dinsdag 31 augustus

http://bike.intermaps.ch/saastal/saas-almagell-grund/flash/index.swf?lan

Vandaag zijn we met de kabelbaan in Saas Fee naar Langfluh geweest via Spielboden en hebben daar prachtig uitzicht op de vierduizenders zoals de Dom en Allalinhorn. Als we daar een tijdje rondgelopen hebben gaan we terug met de kabelbaan naar Spielboden om vanaf dat punt naar beneden te wandelen. Het was prachtig weer om een mooi stuk te wandelen. Wel hadden we op deze hoogte onze muts en handschoenen weer nodig.
’s Avonds koelt het af tot drie graden en het kacheltje loeit goed.

Voor wie zich zorgen maakt over ons stookgedrag.. Er zit een ventilatiepijpje met een roostertje boven ons bed en dat is niet af te sluiten dus altijd wel frisse lucht maar we hebben ook een rookmelder met een koolmonoxidemelder... verder hebben we ook een gasmelder geplaatst dus we zitten wat dat betreft redelijk safe dacht ik… anders zou ik 's nachts de gaskachel niet aan durven laten.
Op deze manier is het in de camper goed uit te houden hoor.
Twee jonge knulletjes slapen in het sanitairgebouw.. ze hebben hun slaapzakken en luchtbed overdag in hun tent maar ’s avonds gooien ze hun spullen al voor het donker wordt in dat gebouwtje en blijven buiten wachten tot iedereen gaat pitten en daar niet meer hoeft te zijn.
We vonden het best wel zielig dat ze met die kou in een tentje moesten slapen... en moesten wel lachen hoe ze het oplosten.. maar er is vanavond ook een jong stel uit Spanje bij gekomen die ook met een tent kamperen.. ze hebben een klein babietje bij zich en dan snap je toch eigenlijk niet wat hun bezield om met een baby deze kou op te zoeken om te gaan kamperen.

Woensdag 1 september

Op Woensdag gaan we met een overstap bij Kreuzboden naar Hoh Saas dat op 3100 meter hoogte ligt. Het is een mooie blauwe lucht en we kunnen erg ver kijken.
Dit gebied staat bekend om de hoeveelheid bergen die hoger zijn dan vierduizend meter en vanaf Hoh Saas zie je ze zo mooi op een rijtje liggen aan de overkant. Ik ben hier al vaker geweest maar dit blijft voor mij toch echt genieten.. dáár zijn zal mij nooit vervelen.
We lopen ons rondje daar op het topje van Hoh Saas en gaan met de Kabelbaan naar Kreuzboden om daar vandaan weer naar Saas Grund te wandelen. Via Tewald en daar nemen nu pad 55 om niet weer hetzelfde te lopen.

Donderdag 2 september

Op Donderdag gaan we naar Saas Fee om met de kabelbaan naar Felskinn te gaan.. over de Chessjengletscher lopen we een stuk richting Brittaniahutte maar gaan de route anders lopen dan twee jaar geleden.. dat was mij toen iets te heftig en ik wil nog wel even langer mee.
We lopen nu om de Egginer naar Plattjen en deze route is in het begin wel redelijk steil.
Concentratie is vereist want hier wil je niet vallen. De route voert over smalle paadjes die net breed genoeg zijn en het knappe is dat als het eng is.. ik de omgeving kan uitschakelen en alleen het pad nog maar zie.. en hoe ik mijn voeten neerzet.
Vooral niet naar de diepte kijken.. als ik van de omgeving wil genieten kijk ik recht vooruit.. ik wil de diepte niet zien.. nou ja.. hooguit door de lens van mijn camera… :)
De bordjes die de looptijden aangeven kloppen echt niet want aan het begin van de route stond dat die 1.45 uur duurde en op het kruispunt waar het pad van de Britanniahutte zich samenvoegt met het onze geeft het bordje opnieuw deze tijd aan… vervelend want dat betekend dat we goed door moeten lopen om op tijd bij Plattjen te komen anders kunnen we niet meer met de kabelbaan naar Saas Fee terug. Voor mij wel balen want dat betekend doorlopen en geen pauze meer kunnen nemen.. dus best wel vermoeiend.
Smalle paadjes… normale.. en stukken pad met een kabel waar je je aan vast kan houden.. verschillende keren klauteren we over een blokken terrein.. het is een echte alpine route.
Het grappige is dat Lupo een stuk vooruit loopt en gewoon weet hoe de route loopt.. iedere keer staat hij een stukje verderop op ons te wachten.
Als we bij Plattjen aankomen is een ijskoude Radler ons zeer welkom en besluiten er nog snel een op het terrasje te bestellen..
“Weten jullie wel dat de kabelbaan om kwart voor vijf sluit” zegt de serveerster… “Ja”.. zeggen we… “maar doe toch maar die halve liter…”
Ik had MEGA dorst…… :D
Die halve liter was binnen tien minuten op…
Dat krijg je hè… als je in een energiepatroon zit van haasten…

Vrijdag 3 september

We boffen met het mooie weer dat hier is.. overdag gaat de temperatuur richting 20 graden en het is echt fantastisch weer om in de bergen te lopen.
Vandaag gaan we opnieuw met de kabelbaan naar Hoh Saas om daar vandaan naar de Weissmieshutte te lopen.. en daar vandaan lopen we verder naar Kreuzboden.
Het is een afdaling van 3098 naar 2397 meter. Ook weer echt alpien gebied.. al is deze route wel simpeler dan die van gisteren.. Bij de Weissmieshut houden we even pauze en genieten we van het uitzicht.
Onderweg zien we bij toeval veel klimmers op de rotsen waar we langs lopen..
en iedere keer opnieuw bedenk ik me bij het zien van al deze machtige bergen en toppen:“ Wat een fantastisch stuk wereld heb ik hier om me heen… “
Als dit al zo’n mooi uitzicht geeft hoe mooi zal het dan wel niet zijn als je nog hoger kan klimmen..
Nee… ik ga de Weissmies niet beklimmen :)
Maar kan me wel voorstellen dat anderen het wel gaan doen.. alleen al voor uitzicht..!!!

  • 04 September 2010 - 06:57

    Chenny:

    Jeetje wat een boel foto's zaten erbij! En dan nog langer moeten lopen ook, sowieso een wonder dat jullie de lift hebben gehaald! ;-) Ziet er weer prachtig uit en lekker dat jullie zulk mooi weer hebben, hier in Nederland is het maar zozo. X!

  • 04 September 2010 - 13:38

    Ferdi:

    Hoi Mieke,
    De foto's geven een mooi beeld van de zwaarte van de wandelig. Wat een prachtig gebied, moet echt genieten zijn voor jullie!
    Veeel plezier
    Groet Ferdi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mieke

* * * ta-da-da-doem-di-deeee de dikke domineeee ik heb er zin in... Lupo en Jan ook :D * * * http://www.flickr.com/photos/miekevos/

Actief sinds 09 Feb. 2009
Verslag gelezen: 702
Totaal aantal bezoekers 141927

Voorgaande reizen:

27 Februari 2007 - 31 December 2013

We gaan d'r binnenkort weer vandoor...

08 Augustus 2012 - 19 Oktober 2012

Miepke en Piepke - op weg met de grote toetert

15 Mei 2011 - 19 Juni 2011

Weer op pad...

03 Juni 2010 - 12 September 2010

Tour de la Lavande

01 Augustus 2009 - 31 Oktober 2009

Yeah... met de camper door Europa

24 Maart 2009 - 22 April 2009

Het dak van de wereld komt in zicht!

Landen bezocht: