Bezoek aan Boeddhistische Stupa als afsluiting.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mieke - WaarBenJij.nu Bezoek aan Boeddhistische Stupa als afsluiting.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Mieke - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Boeddhistische Stupa als afsluiting..

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

15 September 2010 | Nederland, Amsterdam

Jan… als je hier linksaf ga.. ga je naar een Stoepa.. zeg ik op een paal wijzend met diverse bordjes alle kanten op …

We waren in Friesland waar we afgelopen zaterdag een familie bijeenkomst hadden.. en hadden op de boerencamping daar overnacht.
Als we daar van het terrein af willen rijden blijken we vast te zitten in het drassige weiland.. de Friese kleigrond laat ons niet los…
Anti-slipmatten komen te voorschijn en de deurmat wordt er ook nog even voor geprobeerd maar het wil niet baten de wielen slippen door de modder.. de matten vliegen onder de wielen door en de modderspetters vliegen mij om de oren als ik Jan aanwijzingen geef..
We geven het op en gelukkig is het een boerencamping.. als de boer erbij komt is de tractor er ook zo bij gehaald en in een mum van tijd staan we al weer op het stevige grindpad.. gelukkig.. we kunnen weer rijden :)

We rijden door dorpjes.. langs de dijk en dichtbij Jan z’n geboortedorp stuiten we op die paal met het bordje 'Stoepa'.
Naast de weg die we in zouden moeten rijden staat verbodsbord voor vrachtauto’s en de weg is werkelijk maar een auto breed dus we parkeren in een andere straat en gaan lopend op zoek naar een ‘Stoepa’…
De verwijzingen houden op en als we de Stoepaweg in slaan vraag ik me even af of de molen die we passeren toevallig ‘Stoepa’ heet.. toch lopen we nog door en als we de molen gepasseerd zijn zien we tussen de bosjes in de verte toch iets van kleurtjes.. zouden het gebedsvlaggetjes zijn.. ?
Het is toch wel heel bijzonder als we bij het terrein komen en er echt een Stoepa staat tussen de bomen…wat een verrassing om dit in Friesland tegen te komen.. eigenlijk staat de Stoepa een beetje verscholen.. Lupo moet even aan een boom vast gebonden worden want eigenlijk zou hij daar niet op het erf mogen. We laten hem écht niet aan de weg zitten en ik zoek een boom in de hoek van het terrein op.
Bij de Stoepa staat een Nederlands boeddhistische monnik die ons wat uitlegt en een rondleiding geeft in de stoepa en de tempel.
We krijgen nog een kopje thee nadat we Lupo bij de boom opgehaald hebben. Volgens de monnik moeten we nog maar een rondje met Lupo om de stoepa lopen en dat doen we dan maar…
Van hem begrijp ik dat er in Emst (dichtbij Epe/Nunspeet) ook een stoepa gerealiseerd worden..

Wie meer wil weten over de Stoepa in Friesland kan hier nog meer info vinden :
Op zondag staat deze open voor bezoek.

En verder vind ik ook nog info over de ontwikkeling van een Stoepa in Emst.. http://www.maitreya.nl/emst-stoepa-verlichting-bouw.htm

Inmiddels zijn we thuis.. druk met het leeghalen van de camper en het schoonmaken..
Vanmiddag heb ik met Chenny in Apeldoorn gewinkeld.. en nu.. het verhaal moet maar eens snel afgerond worden. Ik heb nog wat leuke foto’s van onze laatste uitspatter in het hoge noorden..

Terwijl het september is tikt de regen al weer heftig tegen het rolluik alsof we dik vet in de herfst zitten..
Opnieuw besef ik hoeveel mazzel we hadden met onze zonnige wandeldagen in Zwitserland !!

• 15 September 2010 - 20:48

Chenny:

Mam, ben je verhuisd naar Namibië....? En niet eens foto's van de stoepa bij je verslag geplaatst?!?! Moet ik weer doorlinken zeker?

• 15 September 2010 - 20:55

Mieke :

Chen.. de easy-uploader bleef hangen maar ze komen er aan hoor