Soms vindt Jan mij een soort poëet... :) - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu Soms vindt Jan mij een soort poëet... :) - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu

Soms vindt Jan mij een soort poëet... :)

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

30 Augustus 2010 | Zwitserland, Saas-Grund

Zondag
29 augustus 2010

Ik zei vanmorgen tegen Jan dat de beelden die ik in me opneem 'voelen als fluweel voor mijn ziel…'
Wat zeg je dat mooi zei hij…dat is een mooie titel voor je volgende reisverhaal.

Toen ik het vorige verhaal postte waren we alweer weg uit Brigels.. het zag er zo troosteloos uit dat we blij waren dat we de dag ervoor nog even om het meertje gewandeld hadden en het dorpje ingelopen waren.
Het regende de hele nacht en ‘s ochtends ging dat ook nog even door.
Jan heeft een idee en we verlaten Brigels en rijden door Tessin omdat het daar iets warmer is.. de geel-groene weg op de kaart lijkt ons een mooie route en dat is het ook. Ergens halverwege deze weg stoppen we bij Cassacia en het is een gebied wat we erg mooi vinden en wandelen daar wat rond… het is zo mooi dat we er nog wel een keertje naar terug willen om er een paar dagen te zijn en er met een goede wandelkaart willen wandelen….
Nu rijden we toch verder over de geplande route naar het Saasdal… steken door Italië en duiken dan weer Zwitserland in. Het mooie landschap verruilt zich in Italië over de ss337 in een bochtige weg die zich als een slang om de rotsen heen kronkelt en soms akelig smal is… na heel veel bochten had Jan er helemaal genoeg van en stoppen we in Sant Maria Maggiore… er staat een camperplek aangegeven in de tom tom en in een mum van tijd staan we daar geparkeerd tussen een grote groep Italianen.

De volgende ochtend wordt ik wakker van dichtslaande deuren een hoop rumoer van mensen die wat naar elkaar roepen en ik verwens m’n Italiaanse buren en mopper in mezelf op dat vreselijke luidruchtige volk..
We staan maar op als we niet meer verder kunnen slapen… en dan blijkt dat de herrie niet van de camperaars afkomt maar er een marathon georganiseerd is met als startpunt : de camperplaats aan de rand van het dorp…!
Om half tien gaat het startschot en we staan er met ons neus bovenop vanuit onze camper. Leuk om zo door de voorruit dit allemaal gade te slaan maar we gaan er wel meteen vandoor als er weer ruimte is op de weg waar de hardlopers vertrokken zijn.

Over de Simplonpas rijden we naar het Saasdal en nu zijn we in Saas Grund..
We kunnen hier fantastisch wandelen in combinatie met alle kabelbanen vanuit dit dal.. gebruik maken van de kabelbanen is voor mij toch wel prettiger.. je kan hoger komen zonder dat het teveel energie kost of jezelf forceert.. iets wat ik van de week wel gedaan heb tijdens de 7 uur durende wandeling in het Silvretta gebied.
M’n achillespees kliert en dat is gewoon weer zo’n bechterew geintje…hopelijk zet het niet door.. want dit is voor mij het mooiste wandelgebied.. en ik wíl zo graag!

Vandaag was het hier in Saas Grund ongeveer 12 – 13 graden en we hebben nog een paar frisse dagen.. de nachttemperatuur gaat naar de nulgrens… maar het gaat over een paar dagen weer warmer worden volgens weeronline.
En verder hebben we tijdens het rondje door Saas Grund een mooie kleurspeling gezien van het zonlicht op een wolk die net boven de berg hing. Het zag er heel bijzonder uit en ik moet hier zeker een paar foto’s van laten zien. Het was moeilijk te fotograferen omdat er zoveel tegenlicht was.
Het was bijzonder om te zien hoe de kleuren en de vorm veranderde.

Maandag
30 augustus 2010

Het heeft vannacht geregend en hogerop de berg natuurlijk gesneeuwd… het was goed koud en vanmorgen om negen uur gaf de thermometer 5 graden aan.
Gelukkig kwam de zon door en werd het iets warmer maar de wind was koud.
In de loop van de ochtend besluiten we toch een wandelpas te gaan halen voor de kabelbanen in de regio en na vlug boodschappen gedaan te hebben eten we snel onze lunch en gaan we naar de kabelbaan.
Handig is dat camping Bergheimat midden in Saas Grund zit en recht tegenover de kabelbaan.
We gaan naar Kreuzboden en zien dat Hoh Saas dicht zit in de wolken… we gaan dus niet hoger want daar zal het beslist kouder zijn. Het is een afdaling van ongeveer 900 meter dus wel een aardige tippel. Muts en handschoenen zoeken we al snel op want op deze hoogte is het rond het vriespunt.
We willen via het mini bergdorpje Triftalp naar beneden lopen maar voordat we daar zijn dwarrelen er al weer hele kleine sneeuwvlokjes voor onze ogen.
Gelukkig gaat de zon ook weer schijnen en wordt het geen sneeuwstorm.
We lopen door zonder echt te pauzeren want de wolken om ons heen geven het vermoeden dat er meer sneeuw gaat komen…
Tegen half vijf zijn we weer in Saas Grund.

Het is nu alweer een stuk kouder en de temperatuur is inmiddels afgezakt tot 4 graden.
Gelukkig hebben we ons elektrisch kacheltje bij ons en ’s nachts doen we de gaskachel op een laag pitje aan.

Waarschijnlijk gaan we morgen naar Saas Fee om daar te wandelen.
Ik zal zo nog even de link opzoeken van het kaartje waar je de wandelroutes kan volgen. ’t Is wel grappig om dat even te bekijken.

Als je 'wanderwege' aanklikt zie je alle wandelpaden en als je daar weer overheen gaat met de muis kun je weer meer info krijgen over de route..

Verder had Chenny nog een paar leuke foto van ons in Tsjechië en die heb ik hier nog even bij geplakt.

• 30 Augustus 2010 - 21:24

Chenny:

Ha, je hebt 1 dikke zwarte renspin minder in je huis. Wist je dat er 1 onder je tv zat? Hij rende er af en toe onder uit en ging er dan weer snel naar terug.
    Maar gelukkig zat Martin er vanavond bij en heeft hem doodgemept!
    Houden jullie het warm genoeg in de camper? Wij zijn druk op zoek naar die thermomatten/gordijnen, gaan ze wrs bij Reimo bestellen. Als jullie nog door het ruhrgebied komen, daar zitten 2 megastores van Reimo, kun je ze voor ons meenemen! ;-) Wij zijn dus dóór het ruhrgebied heen gereden, maar ik kwam er vandaag pas achter.. :-(
    Schüss!

• 31 Augustus 2010 - 17:48

Margreet:

Hee wat grappig, ik ken die plaatjes, maar dan van onze vakantie daar! Brrrr, lekker koud he?
    Gelukkig heb je je fluwelen zieltje en wordt je daar warm van!

• 01 September 2010 - 06:29

Ferdi:

Hoi Mieke en Jan,
    Heb weer genoten van het verhaal en de foto's!
    Groet ferdi

• 02 September 2010 - 16:44

De Cabrio's:

Hoi Mieke en Jan, wat een mooie reis maken jullie, steeds genieten in de bergen, maar soms toch al koud. Ja we komen steeds verder in het jaargetij. Wij zijn afgelopen weekend met fam. in tecklenburg geweest, veel lol gehad, alleen het weer had beter kunnen zijn, ontzettend veel regen, dus gewandeld met de plu op. Leuke eettentjes daar, erg toeristisch. Wij zijn woensdag weer thuis gekomen en morgen, vrijdag gaan we met een paar fam.leden naar Emden op een camping en bezoeken we daar een paar mensen, we hopen op beter weer, had graag nog naar bretagne gewild maar teveel fam.verplichtingen. wij wensen jullie nog een fijne bergvakantie toe. groetjes van de cabriootjes.