Mont Ventoux, Malaucene, Vaison la Romaine..Swiss - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu Mont Ventoux, Malaucene, Vaison la Romaine..Swiss - Reisverslag uit Saas-Grund, Zwitserland van Mieke - WaarBenJij.nu

Mont Ventoux, Malaucene, Vaison la Romaine..Swiss

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

23 Juni 2013 | Zwitserland, Saas-Grund

Saas Grund 22 Juni

Terwijl we onderweg zijn naar een 5 sterren camping in Vetroz vraag ik aan Jan of hij echt de koeien gevechten in Saas Grund wil missen.. we rijden door naar Saas Gund en gaan morgen naar de koeien-gevechten kijken bij Triftalp op ruim 2000 mtr hoogte. Daaraan vooraf gaat de heilige mis gevierd worden op een alpenweide.. met daarna eten, drinken en braadworst-muziek… ;-)
Dat die koeien echt vechten?… neuuh, ik heb het wel eens eerder gezien.. die koeien zijn weer voor het eerst in buiten in de bergen en daar komen ze vreemde koeien tegen.. wat een soort hanengedrag oproept wie de de sterkste is.. een beetje worstelen met hun hoornen en als je maar zorgt dat je op afstand blijft gebeurt er niks. Ze staan binnen een omheining van paaltjes met met touw eromheen geknoopt.. maar die koeien duwen die paaltje zo om.. en staan dan voor je neus.. BOE.. dus ik ga op een rots, een beetje hoge.. ik hoop dat het een beetje droog blijft.

Woensdag zijn we van de camping in Aubignan weggereden toen de ergste warme dagen voorbij waren en hadden het plan om naar Zwitserland aan de kant geschoven en wilden eigenlijk nog wel even naar de Ardeche.. lekkere warme avonden en buiten zitten maar terwijl we over de Mont Ventoux rijden krijgen we toch ineens echt zin in de bergen en besluiten toch deze kant op te rijden.. de koude nachten voor lief nemend.
We komen aan het eind van die middag in Malaucene een heel sfeervol en mooi dorpje, we verkennen het en blijven daar op de camperplaats overnachten.

Volgende dag rijden we naar Vaison la Romaine, maar een paar km verder.
Het is een heel middeleeuws stadje met archeologische opgravingen en Romaanse kerken. Met Lupo mogen we daar niet in maar als we de stadswandeling op de plattegrond kunnen we er toch wel heel veel van de opgravingen zien doordat de hekjes laag zijn en we er over heen hangend foto’s maken. De kerk bekijken Jan en ik om beurten maar als Jan binnen in de kerk de tijd neemt ga ik toch met Lupo in de kerk zitten.. lekker koel daar.
Als we na ons tochtje door Vaison la Romain verder rijden bedenk ik onderweg een andere route en gaan we overnachten in Villard de Lans maar daarvoor schijnen we een kloof door te moeten.. wisten we niet maar merkten het toen we er reden…. Haha.. als we dat geweten hadden, hadden we ons misschien bedacht maar het is al avond en er rijdt niemand meer dus we hebben de weg voor ons alleen.. sommige stukken zijn ook maar net camper-breed en gelukkig ook nog op camper hoogte. Als we er door rijden gaat de zon bijna onder en verlicht de wand van de steile rots het is echt genieten in die kloof die Gorge de la Bourne heet.. (Vercors) We rijden Zwitserland in over de pas van Chamonix naar Martigny.
Als we ons op de camping Bergheimat installeren lijken we de enige gasten te zijn.
En dan gaan de klokken van de verschillende kerken luiden, het voelt dat als een groots welkom in Saas Grund.

“Ze luiden de klokken voor ons” zeg ik tegen Jan… “Ze zijn blij dat we er weer zijn…”

*****

En dat was gisteren geschreven...
We zijn vandaag naar Triftalp geweest en het was redelijk weer. De heilige mis was nog bezig op Triftalp en toen die voorbij was kon de "Ringkuhkampf" beginnen. Het ging er soms even pittig aan toe en soms brak er een koe uit de ring.. wie de winnares oftewel de koningin onder de koeien is deze zomer weten we niet want we zijn de afdaling naar beneden gaan lopen. We waren snel en eenmaal beneden in het dorp hebben we de kabelbaan naar Hohsaas nog genomen. Eenmaal Kreuzboden gepasserd zagen we dat er nog heel veel sneeuw ligt en er nog niet gewandeld kan worden. Bij Hohsaas lag zelf nog een laag van een meter sneeuw.. niet te geloven dat de dooi na de winter daar nog niet ingevallen is. Je zou vanaf dit punt naar beneden moeten kunnen wandelen maar het kan niet.. voorlopig echt nog niet! Dat betekent ook dat er boven de 2700 m hoogtegrens rondom in dit berg gebied geen pad te lopen is want je ziet de herkenningspunten niet.
We zijn nu aan het brainstormen wat we nog weer verder gaan doen.
Of we hier nog even blijven of niet jullie horen het wel..
ik snap nu waarom die klokken gisteren allemaal luiden.. ze dachten in Saas Grund dat wij die wandelpaden wel even sneeuwvrij zouden lopen...
;-)

www.youtube.com/watch?v=I_FNsaDOygo

* * *

• 23 Juni 2013 - 22:12

Hinke:

Hoi Mieke en Jan. wat hebben jullie weer prachtige foto s gemaakt! Jullie weten de mooie plekken wel te vinden , ik geniet met jullie mee al is het van afstand! Liefs Hinke

• 24 Juni 2013 - 02:11

Fred:

Komt me bekent voor daar. Veel plezier en mooi weer nog. Gr Fred

• 25 Juni 2013 - 12:27

Chennepen:

foto 66 en 67....heee...je hebt foto's van onze rots! Die op de weg naar ons dorp...zijn jullie toch naar de Pelopenessos gekomen???
    mooi dorpje in de foto's ervoor!
    Nog een meter sneeuw daar? Lekker gaan skien dan maar!

Xxxx

• 25 Juni 2013 - 16:30

Margreet:

Oooh, nu weet ik waar onze kat Wybertje is gebleven!
    Geniet er nog maar van. Het weer hier is niet echt heel fraai.